طالب بالنده؛ مهدی ابراهیمی
چکیده
محبوبیت مدل کسبوکار پلتفرمی در سالهای اخیر در سطح جهانی و نیز در سطح ایران، اما عدم توفیق برخی از پلتفرمهای راهاندازی شده در صنایع مختلف نیاز به مطالعات میدانی در سطح کشور درباره عناصر مدل کسبوکار پلتفرمی و نحوه چینش این عناصر در ورود به بازارهای پلتفرمی را برای تعمیق دانش در این حوزه نمایان کرده است. این پژوهش ...
بیشتر
محبوبیت مدل کسبوکار پلتفرمی در سالهای اخیر در سطح جهانی و نیز در سطح ایران، اما عدم توفیق برخی از پلتفرمهای راهاندازی شده در صنایع مختلف نیاز به مطالعات میدانی در سطح کشور درباره عناصر مدل کسبوکار پلتفرمی و نحوه چینش این عناصر در ورود به بازارهای پلتفرمی را برای تعمیق دانش در این حوزه نمایان کرده است. این پژوهش در راستای همین موضوع ابتدا با استراتژی مطالعه چند موردی و انجام مصاحبه نیمه ساختاریافته با مدیران ارشد و میانی و جمعآوری گزارشهای آرشیوی مرتبط به موضوع با استفاده از نمونهگیری نظری، از سه پلتفرم تپسی، اسنپ و کارپینو صورت گرفت که در طی آن 23 مصاحبه انجام شد و از 11 گزارش آرشیوی استفاده شد و با استفاده از تحلیل مضمون مورد تحلیل قرار گرفتند. درنتیجه 8 مقوله بهعنوان عناصر مدل کسبوکار پلتفرمها در ورود به بازارهای پلتفرمی چندسویه در قالب 29 مفهوم شناسایی شدند. پسازاین مرحله با جلب نظر خبرگان فعال در این حوزه و از طریق پرسشنامه با استفاده از نمونهگیری گلولهبرفی 12 پاسخ گردآوری شد و سپس با بهرهگیری از روش مدلسازی ساختاری تفسیری، مدلی از روابط بین این عوامل استراتژیک ارائه شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهد که شرایط رقابتی پلتفرمها بهعنوان اولین عنصر مدل کسبوکار نفوذی بالا بر سایر عناصر مدل کسبوکار دارد و درعینحال وابستگی کمی به آنها دارد. مؤثرترین عنصر در ورود به بازار نیز ارزش پیشنهادی به کاربران شناسایی شد که نیاز است تا با توجه به شرایط رقابتی بهینه شود.کلیدواژهها: مدل کسبوکار پلتفرمی، ورود به بازار پلتفرمها، رقابت پلتفرمها، بازارهای چندسویه، استراتژی پلتفرمها. کلیدواژهها: مدل کسبوکار پلتفرمی، ورود به بازار پلتفرمها، رقابت پلتفرمها، بازارهای چندسویه، استراتژی پلتفرمها.